Hypnoosilla apua univaikeuksiin


Hypnoosilla apua univaikeuksiin

Apua unettomuuteen

Onko vaikea nukahtaa iltaisin? Heräilet öisin, etkä pääse takaisin uneen? Ehkä päässä pyörii työasiat, todo-listat tai muut huolet? Et ole yksin, unettomuus on yleinen ongelma ja noin joka kolmas aikuinen on kärsinyt siitä jossain vaiheessa, viimeisen vuoden sisällä. Tarkastellaan mitä voit itse tehdä unen parantamiseksi ja miten hypnoterapiasta voi saada apua uniongelmiin.

Vaarallinen unenpuute

Paitsi että nukahtamisen vaikeus on ärsyttävää ja sen tuoma univaje ja väsymys on ikävää, niin unettomuuteen liittyy ihan oikeita terveysriskejä.

Univajeen seurauksena keskittymis- ja huomiointikyky heikkenee, sekä reaktiointikyky hidastuu. Joka luonnostaan lisää riskiä virheille ja tapaturmille. Tämän lisäksi ärtyneisyys voimistuu, joten univajeesta kärsivä ihminen ajautuu helpommin riitatilanteisiin.

Univaje, ja siitä seuraavat muutokset taas altistavat stressiin, ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Samalla myös riski sairastua verenpaine, sydän ja verisuonitauteihin lisääntyy.

Eli unettomuus aiheuttaa stressiä ja stressi taas lisää unettomuutta. Tästä syntyy ikävä kierre, joka olisi hyvä saada katkaistua nopeasti.

Perusasiat kuntoon

Nukahtamisen ja unen laadun parantamiseksi voi itse tehdä paljon asioita. Tarkista että ainakin nämä kohdat on suurin pirtein kunnossa:


  • Makuuhuone nukkumiseen: Pyri käyttämään makuuhuonetta pelkästään nukkumiseen. Älä esim tee töitä sängyssä/makuuhuoneessa.
  •  Hiljainen ja pimeä: Hanki pimennysverhot. Pyri pitämään makuuhuone mahdollisimman pimeänä ja hiljaisena.
  • Syöminen ja juominen: Vältä syömistä pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos yölliset wc käynnit on ongelma niin vältä myös juomista iltaisin. Älä käytä kofeiinia iltaisin.
  • Säännölliset ajat: Kun menee säännöllisesti samoihin aikoihin nukkumaan niin se helpottaa nukahtamista ja nukkumista. Voi myös olla hyvä herätä samoihin aikoihin.
  • Liikunta ja ulkoilu: Käy ulkona päivänvalossa. Tee jotain liikuntaa mutta vältä liian kovia treenejä iltaisin, jos huomaat että ne häiritsevät unta.
  • Viihde: Vältä liian hurjia ja stimuloivia tv-ohjelmia tai pelejä iltaisin. Tämän lisäksi näytöistä tulee keinotekoista, sinistä valoa, joka haittaa melatoniinin tuotantoa. Eli illalla olisi hyvä pysyä kokonaan poissa näyttöjen edestä.
  • Päiväunet: Jos sinulla on tapana ottaa päiväunia ja vaikeuksia nukahtaa illalla, niin kokeile jättää nokoset väliin.

Näiden lisäksi, ja ehkä se tärkein, pyri minimoimaan stressitasot! Elämän ja töiden järjestäminen kokonaan stressittömäksi on varmaankin lähes mahdottomuus. Mutta yritä, tee muutoksia niihin asioihin joihin voit vaikuttaa.

Opettele rauhoittumaan. Kokeile meditaatioita, itsehypnoosia, hengitysharjoituksia, ehkä yogaa tai jotain muuta. Kun ottaa päivittäin itselleen aikaa, rauhoittaa kehon ja mielen, niin myös stressitasot laskee ja on helpompi nukahtaa iltaisin.

Hypnoterapia avuksi unettomuuteen

Unettomuuden kanssa kannattaa aina ensisijaisesti kääntyä lääkärin puoleen, varmistaakseen että ei ole mitään piilevää sairautta joka aiheuttaa uniongelmat. Kun mahdolliset sairaudet on poissuljettu, niin voidaan hakea hypnoterapiasta apua.

Uni ja hypnoosi sopivat hyvin yhteen, onhan ne molemmat syvän rentoutumisen tila. Eli jo siitä syystä, hypnoosi on hyvä työkalu unettomuuden hoitamisessa. Rentouden lisäksi hypnoterapiassa käytetään suggestioita ja muita tekniikoita, joiden tavoitteena on käsitellä univaikeuksia ja siihen liittyviä ongelmia tai haasteita.

Tässä joitakin vaiheita, joita voidaan käyttää unen laadun parantamiseen:

  • Ongelman määritys: Hypnoterapeutti työskentelee kanssasi tunnistaakseen ne tekijät, jotka aiheuttavat univaikeuksia.
  • Opettaa rentoutumaan: Hypnoosi itsessään on syvä rentoutumisen tila. Jo ”hypnoosissa oleminen” voi auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan nukkumaanmenoaikaan. Sen lisäksi sinulle voidaan opettaa itsehypnoositekniikoita.
  • Juurisyyn käsittely: Hypnoterapiassa voidaan käsitellä niitä taustalla olevia tekijöitä, jotka aiheuttavat unettomuutta, kuten stressiä, ahdistusta tai muita ongelmia.
  • Edistää positiivisia unirutiineja: Saat apua parempien iltarutiinien aloittamisessa ja ylläpidossa.

Uni ja riittävä lepo on erittäin tärkeä osa hyvinvointia ja onnellista elämää. Väsyneenä, ärtyneenä ja stressaantuneena mikään ei tahdo onnistua, ainakaan niin hyvin kuin olisi mahdollista.

Hypnoterapiasta voi olla iso apu selättämään univaikeudet ja saamaan kunnon lepo ja palautuminen. Jos kärsit univaikeuksista ja kaipaisit apua, niin ota rohkeasti yhteyttä. Varaa tästä maksuton puhelinaika.

Nils Liljestrand
0415741643
nils@hypnonils.fi